28.05.2013,Liptovský Mikuláš - Liptovský Mikuláš sa pripravuje na spustenie regulovaného parkovania v meste.
Mestské zastupiteľstvo už prijalo návrh koncepcie parkovacej politiky, ktorá by mala vojsť do platnosti ešte v tomto roku.
Regulované parkovanie sa dotkne centra mesta, mestskej časti Staré Mesto a najproblematickejších sídlisk Podbreziny a Nábrežie. Do platnosti tak vstúpia rezidentské karty, ktoré obyvateľov mesta oprávnia parkovať v blízkosti bytového domu. Uličné parkovanie určené pre návštevníkov a turistov by malo byť spoplatnené parkovacími automatmi, no vo večerných a nočných hodinách budú tieto plochy využiteľne obyvateľmi žijúcimi v okolí.
O termínoch rozhodnú poslanci
So spoplatnením parkovacích miest by sa malo začať v centre mesta a na Podbrezinách. „Ak sa poslanci rozhodnú spustiť Podbreziny v lete, začneme v lete. Ak zvážia, že ideálnejší je septembrový termín, prispôsobíme sa. Sme pripravení na všetky varianty. Každý má z pohľadu organizácie vydávania kariet svoje plusy a mínusy,“ vysvetľuje Ľ. Hán. Následne sa regulované parkovanie spustí v Starom meste a ako posledné sa zapojí sídlisko Nábrežie.
„Predpokladáme, že vďaka zavedeniu nového systému zmizne zo sídliska Podbreziny zhruba sto až stopäťdesiat služobných a podnikateľských vozidiel, čím sa počet chýbajúcich miest zredukuje. Existujú desiatky domácností, ktoré užívajú popri vlastnom aute aj služobné. Jeden byt tak zaberá viac ako jedno parkovacie miesto, pritom tých nemáme toľko, koľko je na sídlisku bytov. Nechceme tu zavádzať vyhradené parkovanie pre konkrétne autá, pretože takéto miesta sú mnohokrát počas dňa alebo dovoleniek nevyužiteľné, sú prázdne,“ vysvetľuje postup zavádzania novej parkovacej politiky Ľubomír Hán.
Nové parkoviská na sídliskách
„Chceme, aby sa po zavedení regulácie na sídliskách dali všetky parkovacie miesta celoročne aktívne využívať,“ hovorí primátor Alexander Slafkovský. V minulom roku mesto vybudovalo na Podbrezinách desiatky parkovacích miest, nové pribudnú aj tento rok. K dispozícii sú priestory v parkovacích domoch, ktorých výstavba je plánovaná na uliciach Hrušková a Jabloňová.
Osobitné pravidlá by mali platiť pre autá návštevníkov. Pre nich radnica plánuje vyhradiť parkoviská na častiach ulíc Priebežná, Obslužná, Kemi, na mieste pod bývalým Garni a na parkovisku zo severnej strany základnej školy. Ak to zastupiteľstvo schváli, pribudnú tam automaty, kde si každý návštevník zakúpi parkovací lístok. V prípade dlhodobejšej návštevy si bude môcť zakúpiť parkovaciu kartu. „Všetky tieto parkoviská budú samozrejme kombinované. Budú ich teda môcť využívať okrem návštevníkov aj obyvatelia sídliska,“ dodáva Ľ. Hán.
Po zavedení novej parkovacej politiky sa bude nový systém pozorne monitorovať a vyhodnocovať. Na základe získaných poznatkov, ktoré prinesie život, sa zavedú korekcie prevádzkovania parkovacieho systému. V každej mestskej časti, kde sa z parkovania získajú finančné prostriedky, budú v mestskej časti spätne použité na údržbu existujúcich a výstavbu nových parkovacích plôch. Toto je základnou myšlienkou regulácie parkovania.
„Chceme, aby takto získane prostriedky boli ihneď investované do výstavby nových parkovacích miest, do opráv a údržby, čim sa zvýši komfort parkovania vozidiel už po prvom roku zavedenia systému,“ ubezpečuje primátor mesta Alexander Slafkovský.
Prvá karta za symbolickú sumu
Za prvú rezidentskú kartu, ktorá „automaticky“ pripadne na jeden byt, majitelia áut zaplatia len manipulačný poplatok vo výške osem až desať eur ročne. Hodnota druhej a ďalších by mala byť spoplatnená progresívnou sadzbou. Konkrétne sumy musia schváliť poslanci zastupiteľstva. „Treba si uvedomiť, že majiteľ rodinného domu vlastniaci auto si na vlastné náklady postaví garáž alebo odstavnú plochu, za vlastné finančné prostriedky si odprace sneh, pozametá prístupovú cestu a ešte aj za tú garáž alebo spevnenú plochu musí zaplatiť daň z nehnuteľnosti. Vlastníci bytov využívajú cudzí pozemok bez odplaty za jeho užívanie a vykonávanú údržbu,“ vysvetľuje Ľ. Hán.
Parkoviská pri Dome služieb, Katolíckom dome a Čiernom orly ostanú spoplatnené. K nim sa pridajú ulice Hurbanová, Komenského, Jilemnického, Hodžova, Štúrova a Školská.
Na parkovisku pri železnici pribudne rampa
Najvyťaženejším parkoviskom v meste je to pri železničnej stanici. Časť cestujúcich ho však využíva ako odstavnú plochu pre svoje vozidlá nepretržite aj niekoľko dní. Zavedenie závorového systému by malo obmedziť zaberanie cenných miest takýmto spôsobom. Rekonštrukcia parkoviska navyše zabezpečí zvýšenie počtu parkovacích miest z existujúcich 24 na plánovaných 40 až 48 stání. Realizátorom všetkých prác a prevádzkovateľom parkovísk by mali byť Verejnoprospešné služby, zároveň by mali vydávať parkovacie karty a obhospodarovať automaty.