O Vás, s Vami, pre Vás

Parkovacia politika. Najčastejšie kladené otázky

30.05.2013, Liptovský Mikuláš - Tu nájdete odpovede na otázky týkajúce sa koncepcie parkovacej politiky, ktorú v Liptovskom Mikuláši schválilo mestské zastupiteľstvo na májovom zasadnutí.

Vaše podnety a postrehy sú pre nás dôležité. Našim cieľom je, aby ste mali čo najviac informácií pred zavedením nového parkovacieho systému.
 
 Prečo  sa zavádza parkovacia politika?

   V Liptovskom Mikuláši evidujeme komplikovanú situáciu statickej dopravy najmä na sídliskách Podbreziny a Nábrežie. Určité problémy evidujeme aj v centre mesta, najmä v lokalitách starších sídlisk, ktoré sa nachádzajú medzi MsÚ a autobusovou stanicou a na ulici Štefánikovej. Potrebujeme eliminovať najmä nežiaducu dopravu v týchto lokalitách. Nežiaducou dopravou sa myslí taká, ktorá nemá cieľ na sídliskách. Tunajšie parkoviská by mali byť v najväčšej miere využívané rezidentmi. Zo sídlisk preto potrebujeme dostať služobné vozidlá. V neposlednom rade je to výstavba nových parkovacích miest a opravy starších parkovísk.

Na základe čoho sa pripravovala mestská parkovacia politika?

   Robili sme prieskumy dennej aj nočnej statickej dopravy, na základe ktorej sme zistili, kde je potrebné vybudovať nové parkovacie plochy a nakoľko sú jednotlivé parkoviská využívané.

Čo hovorí analýza o parkovacej situácii v Starom Meste?

   V tejto časti mesta je situácia špecifická tým, že tu máme spoplatnené len tri parkoviská. Statická doprava sa snaží v priebehu dňa parkovať na nespoplatnených miestach, teda na uličných stániach na uliciach Hurbanova či Jilemnického, kde je problém zaparkovať. Často sa nám stáva, že sú obsadené parkovacie plochy pri bytových domoch v okolí polikliniky. Veľkým problémom je parkovisko pri železničnej stanici, ktoré svojou kapacitou nestačí pokryť požiadavky vodičov. Z tohto parkoviska potrebujeme eliminovať dlhodobé stánie, aby sme viac spružnili obrátkovosť parkovania. Spoplatnené parkoviská v centre mesta máme prázdne.
   Ľudia sa počas noci snažia zaparkovať auto čo najbližšie k svojmu domu, aby mali výhľad na auto. Tým však dochádza k zahusťovaniu statickej dopravy v okolí bytoviek. Na týchto miestach parkujú aj vodiči, ktorí chodia na dlhodobé služobné cesty a auto po celý čas parkuje na jednom mieste (okolie autobusovej a železničnej stanice). Práve parkovacou politikou sa snažíme docieliť to, aby sme takúto dopravu vylúčili zo sídlisk.
   V mestskej časti Staré Mesto bude spoplatnené uličné státie, napr. pozdĺžne parkovanie na ulici Hurbanovej, Jilemnického, Štúrovej, Hodžovej, Školskej, uvažujeme zjednosmernenie ulice Komenského, kde budú šikmé parkovacie stánia. Spoplatnené ostanú parkoviská pri Dome služieb, Čiernom orly a Katolíckom dome. Tieto parkoviská budú určené pre návštevníkov mesta a turistov a budú spoplatnené v čase od 8:00 do 17:00 h. Po tomto čase budú môcť na týchto parkoviskách časom parkovať aj rezidenti. Zatiaľ navrhujeme, aby boli spoplatnené parkoviská určené len pre návštevníkov a rezidenti budú môcť parkovať na miestach v okolí ich domov, kde zas nebudú mať prístup návštevníci a turisti.

Kto sú to rezidenti?

  Rezidentmi sa považujú obyvatelia mesta, ktorí majú trvalé alebo prechodné bydlisko v Liptovskom Mikuláši.

Začne sa Starým Mesto a Podbrezinami

  Okrem Starého Mesta by sme mali začať s reguláciou parkovania na sídlisku Pobreziny a následne nadviazať na sídlisko Nábrežie a Vrbicu. Samozrejme, na začiatku budeme musieť „vychytať všetky muchy“ nového systému parkovania. Očakávame aj vlnu nevôle zo strany občanov vzhľadom na nevyhnutnú „birokraciu“ a na poplatky, ktoré však budú v prípade prvého auta v rodine len symbolické (8-10 € na rok). Podľa skúseností z iných miest sa ale ľudia upokojili, pretože zistili, že odrazu im pri bytovkách nestoja autá, ktoré tam nemajú stáť. Našim cieľom je, aby obyvatelia boli spokojní s tým, že sme sa rozhodli zaviesť tento systém parkovania.

Prečo sa zavádza parkovacia politika na Podbrezinách?

   Spracovaná odborná parkovacia analýza ukázala, že parkovacie miesta na sídlisku Podbreziny sú počas noci využívané na 120-130 percent. Mnoho vozidiel stojí v rozpore so zákonom o cestnej premávke, teda stoja na križovatkách, na priechode pre chodcov, na verejnej zeleni atď. V súčasnosti tu chýba asi 300 parkovacích miest. Cez deň je situácia pomerne dobrá, aj keď parkovacie miesta sú prekvapivo využívané na 60-70 percent. Predpokladáme, že sú to najmä autá obyvateľov, ktorí využívajú služobné vozidlá. Formou poplatkov sa budeme snažiť tieto služobné vozidlá dostať preč, resp. znížiť ich počet. Na rozdiel od mestskej časti Staré Mesto, na tunajších parkoviskách budú môcť parkovať rezidenti aj návštevy, pretože počet návštev je výrazne nižší.

Kto dostane parkovaciu kartu?

   Parkovacie karty budú vydávané rezidentom. Každé vozidlo, ktoré bude parkovať na miestach určených pre rezidentov, bude musieť mať vlastnú parkovaciu kartu, ktorá bude viazaná na byt, t.j. každá karta bude evidovaná na meno, priezvisko, adresu a doplňujúcim údajom bude číslo bytu. Karty budú vydávané pre obyvateľov s trvalým a prechodným pobytom v danej lokalite. Nájomník bytu bude mať tie isté práva a povinnosti ako každý rezident.

Parkovanie bežnej rodiny s jedným autom

   Pre takéto rodiny by to nemal byť žiadny problém. Člen rodiny si požiada o vydanie parkovacej karty, ktorá mu bude vydaná za symbolický poplatok 8 alebo 10 eur (o tom budú rozhodovať mestskí poslanci v septembri tohto roka) a s touto kartou budú môcť využívať akékoľvek parkovacie miesto v okolí bytovky, resp. svojho bydliska. Parkovacie miesto nebude vyhradené pre konkrétne vozidlo, aby mohlo byť naplno využívané ostatnými vodičmi, ktorí bývajú v okolí, napr. v prípade dlhodobej neprítomnosti majiteľa karty počas dovolenky a pod. 

Rodina s jedným súkromným a jedným služobným autom

   Nebudeme kontrolovať, či je služobné auto evidované na rodné číslo alebo na identifikačné číslo organizácie. Rodina bude môcť požiadať o vydanie prvej parkovacej karty na súkromné vozidlo v najnižšej sadzbe a môže požiadať o vydanie karty aj na služobné vozidlo, ale vo vyššej cenovej sadzbe.  

Rodina s dvomi súkromnými autami a jedným služobným 

   Postup bude rovnaký ako pri rodine s jedným súkromným a jedným služobným vozidlom. Ak si však rodina požiada o vydanie dvoch kariet na súkromné vozidlá, tretia karta bude spoplatnená oveľa vyššou sumou, ako aj každá ďalšia karta. Tým chceme dosiahnuť, aby služobné autá, ktoré sú evidované na právnické osoby, parkovali tam, kde majú sídla firiem a eliminovať ich parkovanie pred bytovkami.

Prečo neuvažujete o vyhradených parkovacích miestach?

   Tento systém parkovania by nám situáciu počtu voľných parkovacích miest nevyriešil. Chceme, aby boli všetky parkovacie miesta, najmä na sídliskách, využiteľné počas celého roka. Majiteľ vyhradeného parkovacieho miesta sa nemusí v mieste svojho bydliska zdržiavať pravidelne, alebo odíde na dovolenku a zbytočne „zaberá“ voľné parkovacie miesto.

Ako dostanem parkovaciu kartu na služobné auto?

   Vzťah k služobnému vozidlo bude treba preukázať! Napríklad nájomnou zmluvou, kde vlastník vozidla preukáže, že ho používateľ môže využívať. 

Čo s návštevou, ktorá príde na jednu noc, popr. na niekoľko dní?

  Návštevy budú môcť zaparkovať v mestskej časti Staré Mesto a na Podbrezinách na spoplatnených parkoviskách, kde si buď zakúpia hodinový parkovací lístok v automate na hodinu, pokiaľ ide o krátku návštevu. Ak sa zdržia dlhšie, môžu si požiadať o vydanie týždennej alebo mesačnej parkovacej karty.

Kde si zakúpim parkovací lístok pre nočnú návštevu na Podbrezinách mimo otváracích hodín predajného miesta kariet?

   Parkovací lístok sa bude dať v noci zakúpiť v parkovacom automate, či na hodinu alebo na celé spoplatnené nočné obdobie. Parkovacia karta pre dlhodobé parkovanie návštev sa bude dať zakúpiť na predajnom mieste.

Spoplatnené parkoviská v meste zdražejú?

   Parkoviská, ktoré sú už dnes spoplatnené, výraznými zmenami neprejdú. Jediná zmena nastane na najväčšom parkovisku pri Dome služieb, kde parkovné nebude vyberať parkovník, ale jeden alebo dva automaty. K výraznej zmene dôjde na parkovisku pri železničnej stanici, kde navrhujeme umiestniť závorový systém, ktorý umožní prvú polhodinu parkovania zadarmo a ďalšie hodiny budú spoplatnené. Chceme takto dosiahnuť, aby toto parkovisko bolo obrátkové a nie zbytočne využívané na dlhodobé či niekoľkodňové stánie a aby ho mohli v najväčšej miere využívať ľudia, ktorí vyprevádzajú a vyzdvihujú ľudí od vlakových spojení a nemuseli pri tom platiť poplatok.

Aké budú ceny za parkovacie karty?

   Tento aspekt je zatiaľ v štádiu rozhodovania. Prvá parkovacia karta bude vydávaná za symbolickú sumu od 8 do 10 eur. Cena druhej a ďalších kariet bude spoplatnená progresívnou sadzbou. Presnými sumami za parkovacie karty sa budú zaoberať poslanci mestského zastupiteľstva na septembrovom zasadnutí. 

Kam pôjdu peniaze vyzbierané za parkovné?

   Konkrétnymi výškami poplatkov sa bude zaoberať mestské zastupiteľstvo v septembri tohto roka v rámci schvaľovania všeobecne záväzného nariadenia. Od schválenej výšky poplatkov sa bude odrážať finančná analýza. Poplatky budú stanovené tak, aby si novozavedený systém na seba zarobil a samozrejme prioritou je, aby sa vyzbierané peniaze vrátili do konkrétnych mestských častí formou budovania a údržby parkovacích miest. Keď bude dostatok parkovacích plôch, peniaze poputujú do rekonštrukcie starých parkovísk, prípadne budú využívané na opravy prístupových ciest k parkoviskám, obnovu vodorovného a zvislého dopravného značenia.

Bude možné parkovať aj zadarmo?

   Na úrovni mestského zastupiteľstva bude ešte prerokovaná časová regulácia parkovania. V návrhu parkovacej politiky na Podbrezinách je časová regulácia pre spoplatnenie v čase od 16-tej hodiny večer do ôsmej hodiny ráno, t. j. v tejto dobe akékoľvek parkujúce auto musí mať doklad o zaplatení, teda parkovaciu kartu pre rezidentov alebo parkovací lístok z automatu pre návštevy. Mimo tohto času od 8:00 do 16:00 hod. budú parkoviská pre rezidentov bez poplatku. V Starom Meste bude spoplatnené uličné parkovanie v čase od 08:00 hod. do 17:00 hod.

Nebolo by využívanie čipových kariet, SMS parkingu či aplikácií v mobiloch efektívnejšie?

   Postupne by sme sa chceli zaoberať aj modernejšími technológiami, avšak až potom, keď bude zrejmé, že smerovanie zvoleného systému parkovania je správne nastavené. Zároveň však uvádzame:
   SMS parking je pomerne drahá služba, pretože zhruba 45 % s vybraného poplatku ide do iných rúk, nie mestu. Vysoký poplatok si sťahuje mobilný operátor, stiahne sa DPH a niečo si zoberie aj prevádzkovateľ systému. SMS parking navyše nemôžu využívať parkujúci s inou ako slovenskou SIM kartou.
   Vieme, že využívanie mobilných aplikácií je už aj na Slovensku pomerne rozšírené, ale treba brať do úvahy, že nie všetci ľudia majú smartfóny a mnoho z nich má problém poslať SMS, či obsluhovať PC, notebook, tablet. Preto musíme používať klasické osvedčené metódy – parkovacie automaty a parkovacie karty. Nevylučujeme však, že po zabehnutí nového parkovacieho systému prejdeme na modernejšie technológie.

Čo ak dočasne využívam náhradné vozidlo? (svoje mám v oprave, alebo čakám na prihlásenie nového auta)

   V prípade, ak má občan auto v oprave, môže mu byť vydaná dočasná náhradná karta na náhradné auto, alebo sa číslo náhradného vozidla zapíše do elektronického systému (bez vydania náhradnej karty), pričom Mestská polícia pri kontrole prostredníctvom systému zistí, že ide o náhradné auto. Podobne to môže byť aj pri kúpe nového auta, na prepravné čísla sa vydá karta, zaplatí poplatok a pri prepísaní vozidla na evidenčné čísla sa vydá nová parkovacia karta.

Čo ak pracujem v zahraničí, domov chodím len občas a na aute nemám liptovskomikulášsku ŠPZ?

  Ak má občan trvalý pobyt v Liptovskom Mikuláši a pracuje v Bratislave, občas chodí domov a používa služobné vozidlo, môže dostať parkovaciu kartu, ak sa preukáže zmluvou s vlastníkom auta, že ho môže užívať aj na súkromné účely.

Partneri

Mesto Liptovský MikulášDom KulturyKALENDÁR PODUJATÍ mesta Liptovský Mikuláš Informačné centrumHK32Múzeum Janka Klára

Reklamní partneri

DSiDATA